نگرشی به حدوث اسمی سبزواری و دیدگاه¬های مختلف دو شارح منظومه سبزواری
نویسندگان
چکیده
0
منابع مشابه
بازنگری نوآوری حکیم سبزواری در باب حدوث عالم: حدوث اسمی
نظریۀ «حدوث اسمی» از نوآوری های حکیم سبزواری است. سخنان ایشان نه تنها خالی از ابهام و پیچیدگی نیست، بلکه گوناگون است و گاه ناسازگار به نظر می رسد؛ اما با تأمّل در آثار وی، به نظر می آید نظریّۀ او تطوّر سه مرحله ای داشته و وی این نظریه را به سه شکل تفسیر کرده است. شارحان معمولاً فقط به تفسیر اوّل توجه کرده اند. دقت کردن به این مراحل و تفسیرهای سه گانه، ناسازگاری سخنان گوناگون وی را توجیه می کند. مقال...
متن کاملحدوث مستمر زمانی عالم سیال از نظر صدرالمتالهین و مقایسه آن با نظریه حدوث اسمی حکیم سبزواری
حدوث زمانی یکی از مباحث قابل تأمل و بررسی در نتایج و لوازم نظریه حرکت جوهری است. ملاصدرا به تلقی جدیدی از حدوث عالم دست یافته است. او اجزای عالم را حادث زمانی و حادث ذاتی میداند و از این نظر با فلاسفه هم عقیده است، اما اخـتلاف نـظر مـلاصدرا با پیشینیان خود که دو گروه متکلمان و فلاسفه را تشکیل میدهند در این است که وی همچون متکلمان قائل به حدوث زمانی است، اما تلقی وی این است که حدوث عالم، تدریجی ...
متن کاملحدیثپژوهی علامه موسوی سبزواری
Abd- o al- ‘Ala Moosavi Sabzevari is one of the famous contemporary narrators of traditions and scholars. He has precious works in different religious sciences. Amongst these works, Mawahib Al- Rahman fi Tafseer-i- Al- Quran has special status for in this book we can see Allamah’s views about traditions very well. Allamah believes that traditions interpret the Quran and for this reason he has r...
متن کاملبینامتنیت قرآنی در اشعار حمید سبزواری و سمیحالقاسم
اثرگذاری قرآن که کلام خدا است،مقولهای ژرف و گسترده در ادب فارسی و عربی است.سمیحالقاسم و حمید سبزواری در اشعار خود از الهامات قرآن کریم متاثرند. موضوع پژوهش حاضر بررسی بینامتینت قرآنی در اشعار دو شاعر مذکور است.روش پژوهش به صورت کتابخانهای و با بررسی اشعار دو شاعر اجرا شدهاست.ابتدا مبانی نظری پژوهش تنظیم و براساس آن اشعار دو شاعر استخراج و تحلیلهای لازم به دست داده شد که حاصل نشان داد،سبزو...
متن کاملحکیم سبزواری و نقد برهان صدرالمتألّهین بر حرکت جوهری
چکیده یکی از براهین صدرالمتألّهین برای اثبات حرکت جوهری برهان از طریق تلازم میان طبیعت و آثار و حرکات آن است. حکیم سبزواری با این برهان به مخالفت برخاسته، و آن را صرفاً دلیلی الزامی و جدلی، مطابق با مبانی اشراقی، و ناسازگار با مبانی صدرالمتألّهین دانسته است. اشکالات حکیم سبزواری نشان میدهد که این برهان با تقریری که صدرالمتألّهین از آن به دست داده است تمام نیست. شهید مطهّری کوشیده است با بازسا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
دراسات فی العلوم الانسانیهجلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۵۷-۶۹
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023